Siirry sisältöön

Jymy on valloittanut suomalaisen jäätelökansan sydämet

3 lukuaika
jymy_valloitti_1600x750-1

Jymy-jäätelöiden myynti on yli tuplaantunut vuoden 2023 aikana. Kasvu ei ole ollut itsetarkoitus, vaan se on seurausta intohimosta tehdä puhtaista kotimaisista raaka-aineista aitoja jäätelömakunautintoja.

Vuoteen 2022 verrattuna Jymy-jäätelöiden myynti on yli kaksinkertaistunut vuonna 2023. Volyymi puolestaan on liki kolminkertaistunut, sillä kasvu on tullut eritoten alkuvuodesta 2023 lanseeratuista uutuusmauista, jotka myydään suuremmissa 900 ml pakkauksissa. 

Jymy-jäätelöitä valmistavan Suomisen Maito Oy:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava Jaana Heikkilä kiteyttää Jymyn menestyksen salaisuuden yksinkertaiselta kuulostavaan ajatukseen.

– Me haluamme tehdä Suomen parasta jäätelöä ja ilmeisesti olemme onnistuneet siinä aika hyvin.

Kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa jäätelökansan suosikiksi pääsy on edellyttänyt sekä kovaa työtä että jäätelönystävien odotusten täyttämistä.

– Ihmiset arvostavat tällä hetkellä kaikkea sitä, mitä Jymy on: kotimaisuutta, aitoutta, puhtautta, parhaita raaka-aineita ja rakkaudella tehtyjä tuotteita. Jäätelömme tehdään Aurassa Suomisen perheen oman tilan maidosta ja mahdollisimman läheltä tuotetuista raaka-aineista. Kaikki mahdollinen tehdään alusta lähtien itse oman tehtaamme keittiössä, jossa sekoitamme kastikkeet, leivomme sattumiksi tulevat taikinapalat ja niin edelleen, Jaana kuvailee.

– Kun teemme itse, pystymme erottautumaan ja saamme oman kädenjälkemme makuihin ja reseptiikkaan. Reseptien ja ainesosien lisäksi on tärkeää, miten raaka-aineita käsitellään, jotta saadaan parasta mahdollista jäätelöä. Esimerkiksi marjat lisäämme aina kokonaisina, Jaana täydentää.

Jaana muistuttaa siitä, että tuotteen laadun on oltava huippuluokkaa, mutta myös hinnoittelun tulee olla kohdallaan.

– Hinta-laatusuhteen merkitys on todella suuri. Kaupan tutkimusten mukaan hinta on kuluttajille tällä hetkellä kotimaisuuden ohella ihan kärkipäässä ostopäätöksiä tehtäessä, mutta laadukkaasta tuotteesta ollaan kuitenkin valmiita maksamaan. Kuluttajat ovat hyvin valveutuneita ja tuotteiden alkuperä kiinnostaa. Jymyn kohdalla suosio ei jää kummastakaan kiinni.

Kauppa myy, mitä kuluttajat haluavat

Jymyn suosion toinen peruskivi kuluttajan toiveiden kuuntelemisen lisäksi on yhteistyö vähittäiskaupan kanssa. Vaikka kuluttajat haluaisivat jotain tiettyä tuotetta, heidän on vaikea sitä hankkia, jos kaupat eivät ota sitä valikoimiinsa. Jaanan mukaan Jymy on onnistunut tuomaan markkinoille sellaisia tuotteita, jotka myös kauppaa.

– Tosiasiahan on, että vain murto-osa uusista tuotteista pääsee kaupan hyllyyn asti. Kilpailu on kovaa ja tarjontaa on paljon, ja kaupan hyllytila on rajallinen. Jymyn tuotteet ja tapa tehdä on onneksi niin kiinni tässä ajassa, että myös kauppa uskoo niihin. Teemme tiivistä yhteistyötä ja kuuntelemme kaupan edustajia herkällä korvalla. Heillä on valtavasti tietoa kuluttajan käyttäytymisestä ja odotuksista. Kun sparraamme yhdessä, pystymme tuomaan jäätelöaltaisiin juuri sellaisia tuotteita, joita kuluttajat haluavat ostaa, Jaana kertoo.

Maku ja laatu ovat hyvän jäätelön ehdottomia vaatimuksia, mutta lisäksi tuotteiden on erotuttava, jotta kaupan asiakkaat ne huomaavat. Uusien Jymy-jäätelöiden raikas pinkki tunnusväri erottuu ja saa tarttumaan tuotteeseen – laatu ja hyvä maku saavat puolestaan ostamaan uudestaan.

Kasvu jatkuu

Jymyn suotuisa kasvutarina jatkuu myös tulevaisuudessa, sillä Aurassa on selkeät suunnitelmat sekä valikoiman että volyymin kasvattamisen suhteen.

– Pitää itse uskoa siihen, mitä tekee. Minulla on ollut alusta lähtien vankkumaton luottamus tähän, ja se usko on vain vahvistunut ajan mittaan, Jaana kertoo. 
Kasvua ei kuitenkaan haeta vain kasvun vuoksi, vaan sen taustalla vaikuttaa edelleen palava halu tehdä Suomen parasta jäätelöä.

– Ainahan pitää olla jokin syy, miksi kasvetaan. Meille jymyläisille on ihan sydämenasia, että saamme jalostaa kotimaisia puhtaita raaka-aineita ja tarjota kestävästi tuotettuja kotimaisia elintarvikkeita suomalaisille kuluttajille. Ja kun jonkin asian ottaa omakseen, niin haluaahan sen tehdä mahdollisimman hyvin, ja se antaa hyvän pohjan kasvulle, Jaana hymyilee.